ساخت ویلا در زمین شیب دار باید چگونه انجام شود؟

یکی از مشکلاتی که برای کارفرمایان ومهندسان در حین پروژه اجرایی بوجود می‌آید نحوه ساخت ویلا در زمین شیب دار است. طبیعی است که این مشکل پیش بیآید و زمینی که شما خریداری کرده‌اید، صاف و هموار نیست و دارای شیب است. حال ممکن است شیب زمین شما کم یا زیاد باشد. اجرا و طراحی ویلا در شیب قطعا نیازمند رعایت برخی نکات مهم است که در این مقاله بصورت اختصاصی این موضوع و معضل مهم را بررسی میکنیم.


ساخت ویلا در زمین شیب دار 

چرا ساخت ویلا در زمین شیب دار آسان نیست؟

ساخت ویلا در زمین شیب دار قطعا با ساخت و طراحی ویلا در زمین صاف تفاوت هایی دارد. یکی از اصلی ترین عواملی که این تفاوت را ایجاد میکند، احتمال فرسایش خاک میباشد. البته این عامل ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که در آن اقدام به ساخت ویلا میکنید، متفاوت است اما بطور کلی فرسایش خاک یکی از عوامل اصلی است که ساخت ویلا در زمین شیب دار را برای مهندسان و معماران کمی دشوار میکند. از دیگر عواملی که کار را دشوار میکند، میزان شیب، هموار کردن زمین و دیوارچینی است.

طراحی ویلا در شیب جذاب است!

شاید برای برخی غیرقابل باور باشد اما طراحی ویلا در شیب سلیقه و انتخاب خیلی از مالکان است! علت اینکه خیلی از کارفرمایان ترجیح میدهند ویلای خود را در دامنه کوه و زمین های شیب دار بسازند، لذت بردن از منظره و چشم‌اندازهای طبیعی است. خصوصا اگر چشم انداز ویلا، جنگل یا دیگر مناظر طبیعی باشد.

به یاد داشته باشید که شیب دار بودنِ زمین شما همیشه صرفا یک عیب و ایراد بزرگ نیست! بلکه یک نقطه قوت و جذاب برای شما محسوب میشود.(البته باید در نظر داشته باشید که این جذابیت و لذت بردن از نمای ویلا، نیازمند دقت بالا، استفاده از مصالح مناسب با زمین و البته وجود معماران و مهندسان خبره و با تجربه است.)

اصول ساخت ویلا در زمین شیب دار

برای ساخت ویلا در زمین شیب دار این نکات را باید درنظر داشته باشید:

به کار گیری مصالح مقاوم؛ واجب تر از نان شب!

اولین نکته در رعایت اصول ساخت ویلا در زمین شیبدار، انتخاب مصالح مقاوم است. با توجه به امکان فرسایش خاک در زمین شیب دار، حتما از مصالح مقاومی مثل شن، ماسه و سیمان استفاده کنید.

پلان ویلا در زمین شیب دار یا همان نقشه برداری، نکته بعدی است که باید هنگام طراحی رعایت شود. نقشه بردار حرفه‌ای، باید در حین طراحی پلان زمین شیبدار، اندازه شیب زمین را حتما مشخص کند. این کار باعث میشود تا حین عملیات پی‌ریزی، دیوار چینی و دیگر بخش‌های طراحی به مشکل برنخورید و اصولی کار را جلو ببرید.

شرایط اقلیمی را در نظر بگیرید!

توجه داشته باشید حین انتخاب مصالح برای ساخت ویلا، باید شرایط اقلیمی یا همان آب و هوای منطقه را در نظر بگیرید. مثلا در مناطق شمال کشور به دلیل رطوبت بالا ترجیحا باید از مصالحی که از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کنند بیشتر استفاده کرد. مصالحی مثل فایبرگلاس و یا پشم سنگ از جمله مصالحی هستند که میتوانید برای ساخت ویلا در زمین شیب دار (خصوصا در مناطق شمال کشور) استفاده کنید.

این مصالح ویژگی‌های مثبت دیگری هم دارند و بعنوان مثال شما می‌توانید برای ساخت ویلا مدرن یا دیگر سبک ها استفاده کنید.

در صورت نیاز خاکبرداری کنید!

شاید اولین چیزی که برای ساخت ویلا در زمین شیبدار به ذهنتان بیاید، خاکبرداری باشد. درصورتی که نیاز نیست همیشه برای اجرای سازه، حتما از ابتدا خاکبرداری کنیم. تنها در صورتی خاکبرداری لازم و ضروری است که زمین دارای شیب تندی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید